fredag den 19. oktober 2012

Forbudte hunde vs. Tilladelse til Potentiel Farlig Hund


I Spanien er der ingen forbudte hunderacer, derimod har de en liste over potentiel farlige racer. Racerne på denne liste kræver en tilladelse at eje, undtaget er dog førerhunde - måske er det faktisk en ret god ide?

Tilladelsen får man i samarbejde med sin dyrlæge og kommunen, den koster ca. 700 kr. Der er selvfølgelig visse krav, man skal opfylde for at opnå denne tilladelse. Man skal være myndig, have en ren straffeattest, være fysisk og psykisk stabil og hunden skal være ansvarsforsikret.
Får man tilladelsen, skal man bære den på sig, hunden skal være i ført mundkurv på offentlige steder og snoren må max være 2 m. lang. Desuden må ejeren kun gå med én potentiel farlig hund.
Man kan få testet sin hund hos dyrlægen, som derefter kan give en dispensation på kravet om mundkurven, hvis hunden består "venlighedstesten".
Mange dyrlæger opretter specielle kurser for ejere af disse hunde, så ejerne får nogle gode værktøjer til at håndtere deres hunde.

Spaniens Potentiel Farlige Hunderacer:


  • Pitt Bull Terrier
  • Staffordshire Bull Terrier
  • Amerikansk Stafford Terrier
  • Rottweiler
  • Dogo Argentino
  • Fila Brasileiro
  • Tosa Inu
  • Akita Inu



Jeg vil ikke ligge skjul på, at jeg er stor modstander af den danske hundelov. Jeg mener, den er lavet på et alt for tyndt grundlag og den rammer de forkerte mennesker og hunde.
Da jeg undersøgte hundeloven i Spanien, inden vi rejste hertil, og læste om de potentiel farlige hunderacer, tænkte jeg, hvorfor netop de otte hunderacer og mon loven virker.
Jeg ved stadig ikke, om loven virker her, men efter at have tænkt over det, synes jeg måske ikke, at denne lovgivning er helt hen i vejret. Jeg tænker endda, den liste burde da være længere...
Hvis loven virkelig bliver håndhævet af myndighederne, så vil loven netop kun ramme de forkerte personer og ikke dem der er seriøse omkring deres hunde. De der er seriøse, vil få bragt papirerne i orden og dermed kan man lovligt have den hunderace, man holder allermest af - det er da ikke helt dumt, eller?

Bare en tanke fra det spanske :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar